måndag 27 juni 2016

Sommarresa 2016 (26 juni)

Fru T:

Vaknar till mulet väder och sval temperatur. En skön paus från det varma vädret.

Redan 8.30 cyklar vi iväg för att titta på staden Passau. Eftersom det är söndag är det otroligt lugnt så här tidigt. Vi har bara några minuter till stan och åker först till ”Drei Ecke” som är en udde där tre floder möts, Donau, Inn och Ilz. Det är väldigt speciellt och på ett flygfoto kan man se hur olika färg de har. Ilz är svart, Donua är blå och Inn är grön.

Jag cyklar längst ut och träffar en trevlig tysk yngling. Vi samtalar en bra stund om nattens oväder och de översvämningar som ofta drabbar Passau. Vi var nära en i natt, vattennivån höjdes rejält vid vår ställplats nära Ilz.

Nu såg vi hur nära udden vid Drei Ecke var när att översvämmas i går. E cykelväg var helt borta.

Var är cykelvägen?
När jag samtalat färdigt med min nyvunne vän tänkte jag att jag skulle återvända till H, som jag plötsligt saknade. Men han fanns ingenstans och jag förstod att han jagat iväg utan mig, IGEN!

Mycket riktigt får jag snart ett meddelande att han står vid stora bron Jag cyklar dit och skäller på honom, sen börjar vi om från början :-)

Vi cyklar till rådhuset och tittar på alla markeringar från tidigare översvämningar. OJ, 2013 dränkte flodvågorna i princip alla bottenvåningar i hela staden.

Så högt var det :-)
Sedan vidare till det största dragplåstret som är Stefansdomen. En imponerande kyrka i barockstil! Vi smyger in till söndagens högmässa och där får vi höra en organist som spelar tjusigt som man aldrig hört förr. Det dånar så man nästan blir rädd!

Stefansdomen i Passau
Vi fortsätter cyklandet över bron till Innstadt och sedan till baka igen till Altstadt mellan floderna. Innan vi tar oss tillbaka till ställplatsen köper vi ett varsitt bayerskt wienerbröd. Det blir fika innan vi bryter upp och lämnar denna stad som vi tycker mycket om.

Planen är att resa tretton mil till sjön Chiemsee för att campa där och kanske ta ett härligt bad. Men vädret blir allt sämre och efter en promenad vid vattnet där vi konstaterar att det säkert är härligt när vädret är bra, beslutar vi oss att åka vidare till Ruhpolding för att H är så intresserad av skidskyttestadion !!!

Chiemsee i dimma
Pigg yngling :-)
Vi hamnar på en camping omgiven av berg som vi inte ser så mycket av pga av regnandet och det tjocks diset. Vi försöker komma åt livestreaming från matchen Tyskland- Slovakien men det fungerar inte speciellt bra. Det laggar och tjafsar så vi ger upp och kollar lite på youtube- klipp med stand up i stället,.

Nu är det snart kväller och regnet fortsätter att strila. Nu hoppas vi på en fin morgondag när vi först ska titta på stadion. Annars är det väl bara att titta ändå och resa vidare. Så är det :-)






Inga kommentarer: